Офіційно Кабмін зарплату підняв, а реально – ні (і як це називається?..)

0
13870
Загрузка...

Ще один «сюрприз» від Уряду Арсенія Яценюка – заднім числом підняли трохи офіційно зарплату, але коли фахівці «покопали глибше», виявилось, що насправді реально не підняли ту зарплату, зате добряче додали роботи бухгалтерам.

 

І при таких маніпуляціях Яценюк і Ко дивуються, що рівень довіри до них «нижче плінтуса»?.. Самі би спробували пожити трохи на ті зарплати рядових бюджетників (вчителів, лікарів, тренерів і т.п.)…

Підвищити оклади за рахунок «обнулення» зарплатної індексації: «подарунок» від Кабміну

Напередодні річного звіту Кабмін раптом згадав обіцяну… «індексаційну» постанову для бюджетників. Новорічні дива, звичайно, трапляються, але цього разу ніхто і не гадав, що у грудні належні суми індексації працівникам бюджетної сфери повинні перетворитися на підвищення окладів. При цьому перекроїли і самі «індексаційні» правила. На виході отримали «перебудову» бюджетних зарплат без їх реального підвищення. Ну і вже у звичному порядку усе це має запрацювати «заднім числом» — з 1 грудня 2015 року. У результаті працівники без надбавки до доходу, а бухгалтери просто шоковані… Які ж «сюрпризи» приготувала нам «упорядкувально-зарплатно-індексаційна» постанова КМУ від 09.12.2015 р. № 1013? Давайте вивчати разом.
Дата набуття чинності Постанова № 1013 набула чинності 15.12.2015 р. (опублікована в газеті «Урядовий кур’єр», 2015, № 234 (5608) від 15.12.2015 р.), однак застосовувати її норми необхідно з 1 грудня 2015 року. Це прямо вказано в її п. 6. Так що положення постанови, що коментується, уже півмісяця, як запрацювали, але ми з вами про це навіть і не знали. Історія вересня цього року повторюється. Ну любить наш Уряд підносити такі «сюрпризи»… Угледіли «перекоси» Нарешті Кабмін проаналізував ситуацію зі складовими зарплати та замислився: виявляється, суми зарплатної індексації давно «перевалили» за рівень мінімальної зарплати. Адже в держорганах посадові оклади працівників (крім тих, розмір яких дотягували до «мінімалки») востаннє підвищувалися в лютому 2008 року! Від цієї дати суми індексації за чинним порядком складають більше 2 тис. грн.! Ну а якщо бути точними, то від базового лютого 2015 року індексація таким працівникам у листопаді-2015 складає 2206,18 грн. (1378 х х 160,1 %). Крім цього, механізм індексації доходів був прив’язаний до періоду працевлаштування працівника, його персональних надбавок і доплат. Усе це вже занадто «індивідуалізувало» індексаційні розрахунки, чим ускладнювало життя бухгалтеру. Отже, великі обсяги індексації, викривлення структури зарплат працівників спонукали Уряд вжити заходів та впорядкувати таку структуру, а також удосконалити механізм індексації доходів громадян. Саме так у пояснювальній записці до проекту цієї постановиобґрунтували необхідність і доцільність прийнятих рішень. Називається — «схаменулися» наприкінці року! «Навести лад» без додаткових витрат Виправити структуру заробітних плат працівників вирішили за рахунок збільшення в ній питомої ваги постійних складових. Для цього посадові оклади (тарифні ставки, ставки зарплати) працівників мають бути збільшені з урахуванням нинішніх сум індексації. Інакше кажучи, Уряд наказав бюджетникам у межах витрат на оплату праці, затверджених у кошторисах установ, закладів та організацій, держорганів, у тому числі за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат і премій, збільшити посадові окладипрацівників. При цьому п. 3 постанови № 1013 прописує міністрам, керівникам інших центральних органів виконавчої влади, головам обласних держадміністрацій, Київської міської держадміністрації та інших державних органів у межах передбачених коштів державного і місцевих бюджетів, власних коштів установ вжити заходів для: — підвищення з 1 грудня 2015 року розмірів посадових окладів працівників; — перегляду розмірів надбавок, доплат, премій, спрямувавши на ці цілі всі виплати, пов’язані із сумою індексації, яка склалася у грудні 2015 року, з тим, щоб розмір підвищення всіх складових зарплати в сумарному виразі для кожного працівника у грудні 2015 рокуперевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити у грудні 2015 року. Тобто зобов’язали підвищити грудневі посадові оклади (надбавки, доплати, премії) на суму, що перевищить розмір грудневої індексації, яка має бути нарахована працівникам бюджетної сфери. Усе це для того, щоб «обнулити» грудневу індексацію та для подальшої індексаціїдля працівників бюджетної сфери почати наново обчислювати приріст індексу споживчих цін (ІСЦ) із січня 2016 року (абз. 2 п. 3 постанови № 1013). Наведемо послідовність дій бухгалтера щодо кожного працівника у грудні 2015 року для досягнення кінцевої мети «обнулення» індексації: Підвищити оклади → Переглянути розміри надбавок, доплат, премій → ∑ підвищення постійних складових ≥ Належної індексації у грудні 2015 року → Індексація за грудень 2015 року = 0. Важливо! Основний девіз грудня-2015: у межах затверджених кошторисних призначень поточного року на оплату праці установ, закладів, держорганів суму індексації перетворити на підвищення окладу, надбавок, доплат і премій. Далі розглянемо, кому та на скільки прописали підвищувати посадові оклади у бюджетній сфері. Підвищення посадових окладів (тарифних ставок) за ЄТС «Зелене світло» зростанню посадових окладів (тарифних ставок) для працівників з оплатою за Єдиною тарифною сіткою (далі — ЄТС) дає п.п. 1 п. 1 постанови № 1013. При цьому розмір посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС збільшений з 1 грудня 2015 року з 1012 до 1113 грн. Відповідні зміни внесли до абз. 2 примітки 1 додатка 1 до постанови № 1298. Увага! З 1 грудня 2015 року розмір базового тарифу за ЄТС дорівнює 1113 грн. Як бачимо, грошовий розрив між цим показником та мінзарплатою у грудні-2015 дещо скоротився і становить 265 грн. Нагадаємо: із розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС виходять при визначенні посадових окладів (тарифних ставок). При цьому для діапазону 1 — 3-го тарифних розрядів оклади працівників за ЄТС не змінюються (залишаються на рівні вересня-2015) і встановлені у фіксованому розмірі: — 1-го тарифного розряду — 1378 грн.; — 2-го тарифного розряду — 1383 грн.; — 3-го тарифного розряду — 1393 грн. Для працівників 4 — 25-го тарифних розрядів оклади підвищуються: їх розраховують шляхом множення посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС (1113 грн.) на відповідний тарифний коефіцієнт. У середньому оклади таких працівників підвищуються на 9,98 %. Зверніть увагу: для грудневого підвищення КМУ самостійно розрахував розміри посадових окладів (тарифних ставок) для 4 — 25-го тарифних розрядів, чим полегшив роботу кадровикам і бухгалтерам. Ознайомитися з новими розмірами посадових окладів (тарифних ставок) для працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, які мають бути встановлені у штатних розписах з 1 грудня 2015 року згідно з п.п. 1 п. 1 постанови № 1013, ви можете на с. 4 цього номера. Тобто для всієї сітки розрядів (з 1-го по 25-й тарифний розряд) грудневі оклади вказані безпосередньо в цій нормі. Нагадаємо: підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду до 1113 грн. (базового тарифу за ЄТС) вплине також на виплати, які розраховуються виходячи з його розміру. Ідеться про погодинну оплату праці працівників: — усіх галузей економіки за проведення навчальних занять, визначену додатком 5 до постанови № 1298; — які залучаються закладами, установами та організаціями для проведення консультацій, визначену п. 2.3 Умов № 308/519. 10-відсоткове підвищення окладів окремим категоріям З 1 грудня 2015 року підвищуються на 10 % посадові оклади працівників: — державних нотаріальних контор і нотаріальних архівів; — Центру адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу та його регіональних відділень; — Національної школи суддів України; — Координаційного центру з надання правової допомоги та його територіальних відділень. Постанови КМУ, якими визначаються умови оплати праці та розміри посадових окладів таких працівників, вказані у п.п. 2 п. 1 постанови № 1013. Підвищення окладів має бути також проведене в межах витрат на оплату праці, затверджених у кошторисах цих установ, закладів та організацій, за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат і премій працівників. 25-відсоткове підвищення окладів держслужбовцям і чиновникам місцевих рад В органах виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органах з 1 грудня 2015 року підвищуються на 25 % посадові оклади керівних працівників, фахівців і службовців. Зокрема, підвищують оклади, розміри яких затверджені додатками 1 — 37, 431, 432, 48 — 55 до постанови № 268 для держслужбовців, а також посадових осіб ОМС. Одразу виникла дилема: від якого окладу відштовхуватися, визначаючи 25-відсоткове підвищення, — від зазначеного безпосередньо в цих додатках, а потім збільшеного на 45 % згідно з постановою № 34, чи ж від того, який «дотягнуто» до рівня «мінімалки» (на сьогодні — 1378 грн.) згідно з постановою № 482? Для фахівців апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів (додаток 54 до постанови № 268) інша схема: спочатку їх оклади підвищували на 45 % згідно з постановою № 34, а потім ще на 50 % згідно з постановою КМУ від 27.05.2009 р. № 504. Для них відлік вести від збільшеного окладу (45 % + 50 %) чи ж від 1378 грн. (які «дотягнуто»)? Усі сумніви розвіяло роз’яснення фахівців Мінсоцполітики в листі від 16.12.2016 р. № 19113/0/14-15/13: підвищенню на 25 % підлягають посадові оклади, встановлені у штатних розписах, в розмірах згідно з постановою № 482 (тобто «дотягнуті» до мінзарплати). Це означає, що для держслужбовців, фахівців і службовців, посадових осіб ОМС, оклади яких у вересні-2015 були встановлені на рівні 1378 грн., множити на 25 % слід саме цей розмір. Тобто для них підвищений оклад буде дорівнювати 1723 грн. Також збільшать оклади працівникам органів прокуратури, регіональних служб державного ветеринарно-санітарного контролю та нагляду на державному кордоні і транспорті; держслужбовцям держорганів контролю у насінництві та розсадництві, Голові, замголови, секретарю та членам ЦВК тощо. Усі постанови КМУ, якими визначаються умови оплати праці та розміри посадових окладів таких працівників, вказані у п.п. 3 п. 1 постанови № 1013. Підвищення окладів має бути проведене в межах витрат на оплату праці, затверджених у кошторисах цих держорганів, за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат і премій працівників. Отже, усі розглянуті вище підвищення мають на меті лише зміну структури зарплати у бюджетній сфері внаслідок «ліквідації» сум індексації та зростання розмірів посадових окладів, доплат і надбавок. Але це не підвищить суму зарплати, яка в результаті буде нарахована працівнику за грудень 2015 року! Оклади робітників, які обслуговують держоргани, — без підвищення Крім працівників 1 — 3-го тарифних розрядів за ЄТС, залишаться без підвищення окладів у грудні 2015 року й робітники, зайняті обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів, оплата праці яких здійснюється відповідно до наказу № 77. Нагадаємо: згідно з наказом Мінпраці від 31.05.2010 р. № 117 підхід до встановлення окладів таких працівників наступний: розміри їхніх місячних окладів (тарифних ставок), зазначені у додатках 1 — 3 до наказу № 77 (ср. 031233400), змінюються пропорційно підвищенню посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду. При цьому ті посадові оклади, які менше розміру мінімальної зарплати, у штатному розписі установлюються на рівні мінімальної зарплати. Підвищення з 1 грудня 2015 року базового тарифу за ЄТС з 1012 до 1113 грн. (коефіцієнт 1,0998) ніяк не позначиться на розрахунку нових схемних окладів, тобто вони залишаться на рівні мінзарплати — 1378 грн. Забута мелодія перерахунку для держслужбовців Кабмін своєю постановою № 1013 поставив хрест на перерахунку пенсій держслужбовців. Так, з постанови № 865 повністю виключили норму про перерахунок пенсії держслужбовцям — п. 4 канув у Лету, а з пп. 5 і 6 виключили всі згадки про це явище. Нагадаємо: згідно з раніше діючим законодавством при підвищенні зарплати держслужбовцям згідно з нормативними актами пенсіонери з числа держслужбовців, як ті, що працюють, так і ті, що пішли на заслужений відпочинок (не працюють), мали право на перерахунок своєї пенсії. Для цього вони, як правило, зверталися до свого колишнього роботодавця (держоргану) за відповідною довідкою, на підставі якої фахівці ПФУ здійснювали перерахунок пенсії такому пенсіонеру. При цьому працюючому пенсіонеру перерахунок здійснювали виходячи з його зарплати, яку він отримував на момент перерахунку. Непрацюючим пенсіонерам перераховували розмір пенсії виходячи з нового окладу за відповідною посадою, а доплату за ранг і відсоток надбавки за вислугу років враховували в розмірах на момент перерахунку пенсії. У свою чергу, інші надбавки, а також премії (за винятком разових, які включали до перерахунку в розмірі 1/12 від суми такої премії) брали до розрахунку в середніх розмірах щодо визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою в тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Уряд, підвищуючи посадові оклади держслужбовцям згідно з постановою № 1013, вирішив заощадити на пенсіонерах-держслужбовцях. Передбачаючи те, що при підвищенні посадових окладів держслужбовцям з 1 грудня 2015 року за законодавством доведеться перераховувати і пенсії пенсіонерам-держслужбовцям, Кабмін вирішив такий перерахунок просто скасувати — з постанови № 865 виключено норму про перерахунок пенсій. Підсумок для пенсіонерів-держслужбовців такий: з 1 грудня 2015 року держслужбовцям нарешті будуть підвищені оклади на 25 %. Але пенсії нинішнім пенсіонерам із числа держслужбовців залишаться на колишньому рівні. Нові правила індексації Ну не те, щоб зовсім «революційні», але кардинальні зміни до Порядку № 1078 таки внесли. Як ми вже зазначали, усі перетворення тут — під девізом «Удосконалення та забезпечення єдиного підходу щодо нарахування індексації!». І застосовувати їх бюджетники також повинніз 1 грудня 2015 року. Якщо перерахувати стисло, то новації передбачають: • обчислення ІСЦ з метою проведення індексації не індивідуально для кожного працівника залежно від прийняття його на роботу та зростання його доплат і надбавок, а від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник. Отже, змінюється механізм визначення індексації в разі підвищення зарплати, при цьому виключається застосування терміна «базовий місяць»; • зменшення розміру індексації зарплати у разі підвищення тарифних ставок (окладів), якщо розмір підвищення окладу не перевищуєвеличину індексації. Старий механізм передбачав зменшення індексації не лише при підвищенні тарифних ставок (окладів), а й у разі збільшення доплат і надбавок, що призводило до нарахування різних сум індексації для працівників, які обіймають однакові посади; • визначення механізму перегляду тарифних ставок (окладів), що забезпечить недопущення значних сум індексації. Зокрема, передбачено: КМУ повинен приймати рішення про перегляд тарифних ставок (окладів) працівникам бюджетної сфери, якщо ІСЦ для проведення індексації, розрахований наростаючим підсумком, перевищить 10 %; • врахування норми, якою передбачено здійснення індексації в межах бюджетів усіх рівнів, бюджету ПФУ та бюджетів інших фондів соцстрахування; • уточнення складових пенсії, які підлягають індексації; • не зменшувати розмір стипендії на суму індексації у разі збільшення стипендії за результатами відмінного навчання та надання підвищених (іменних) стипендій; • уточнення прикладів розрахунку індексації в разі підвищення грошового доходу. Не зачепили зміни такі важливі критерії, як: — об’єкти індексації (п. 2 Порядку № 1078). Уточнили тільки складові пенсії, що підлягають індексації; — об’єкти, що не індексуються (п. 3 Порядку № 1078); — межі для нарахування індексації доходів: для зарплати та стипендії — як і раніше, прожитий мінімум на працездатну особу; — обчислення ІСЦ наростаючим підсумком, так званого коефіцієнта індексації (приклад розрахунку наведений в додатку 1 до Порядку №1078). Не змінився і поріг для проведення індексації (101 %). Тому ви також можете користуватися нашими готовими індексаційними таблицями з коефіцієнтами індексації. Термін «базовий місяць» замінюється на «місяць, в якому відбулося останнє підвищення окладів за посадою, яку обіймає працівник». Тепер конкретніше про головні «індексаційно-зарплатні» зміни. Для зручності та наочності наведемо їх у таблиці.       Алгоритм дій у грудні-2015 Наведемо покрокову інструкцію у грудні 2015 року для бухгалтера у зв’язку з необхідністю застосування постанови № 1013 (див. с. 27 цього номера). Не забувайте: норма абз. 7 п. 4 Порядку № 1078 залишилася незмінною — суму індексації визначаємо виходячи з розрахунку повного робочого часу, а виплачуємо пропорційно фактично відпрацьованому часу. Тому умовні порівняльні розрахунки потрібно провести для повної ставки та умови повністю відпрацьованого грудня 2015 року.   Грудневе «обнулення» індексації Констатуємо наступний факт. Застосувати абсолютно до всіх бюджетних працівників девіз «Даєш підвищення грудневих окладів замість індексації!» не вийде. По-перше, тому що для працівників 1 — 3-го тарифних розрядів за ЄТС, робочих, які обслуговують органи держвлади (водії, підсобні робітники тощо), такого підвищення окладів у грудні 2015 року не відбудеться. Це означає, що встановити надбавки і премії таким працівникам і «втекти» у грудні-2015 від індексації не вийде, адже нова норма абз. 5 п. 5 Порядку № 1078 (застосовуємо з 1 грудня 2015 року) прописує не зменшувати суму індексації, яка складається в такому місяці, на суму підвищення зарплати, не пов’язаної зі збільшенням окладу. Отже, у таких працівників у грудні 2015 року залишається належна їм індексація (розмір, визначений у вересні 2015 року, — за її наявності). Для інших працівників бюджетних установ завдання «обнулення» індексації у грудні має свої особливості. В усних консультаціях фахівці Мінсоцполітики роз’яснюють, що суму підвищення зарплати, якої не вистачає, щоб «обнулити» індексацію (за рахунок надбавки або премії), необхідно визначити як різницю між зарплатним підвищенням і належною грудневою індексацією. Реалізувати такий підхід на практиці пропонують наступним чином. Приклад 1. З 01.09.2015 р. при підвищенні окладу з 1474 до 1751 грн. викладачу училища (9-й тарифний розряд за ЄТС) розрахували фіксовану суму індексації для повної ставки (педнавантаження — 72 год на місяць) — 670,50 грн. Нараховували її за вересень — листопад 2015 року з урахуванням протарифікованого педнавантаження працівника (30 год) у розмірі 279,38 грн. (670,50 грн. : 72 год х 30 год). З 01.12.2015 р. посадовий оклад працівника збільшується з 1751 до 1925 грн. У грудні 2015 року він має право тільки на фіксовану індексацію (для повної ставки — 670,50 грн.). Право на поточну індексацію від базового вересня 2015 року не настає. Порівняння зарплатних складових (для повної ставки) при грудневому підвищенні окладу проводимо тільки для постійних складових. Покажемо їх у таблиці. Складові зарплати До підвищення, грн. Після підвищення, грн. Посадовий оклад 1751 1925 Доплата за перевірку зошитів (іноземна мова) (10 %) 175,10 (1751 х 10 %) 192,50 (1925 х 10 %) Надбавка за престижність праці (20 %) 350,20 (1751 х 20 %) 385 (1925 х 20 %) Надбавка за вислугу років (10 %) 175,10 (1751 х 10 %) 192,50 (1925 х 10 %) Усього: 2451,40 2695 Як видно з даних таблиці, сума зарплатного підвищення в грудні 2015 року за рахунок підвищення окладу, доплат і надбавок становить 243,60 грн. (2695 – 2451,40). З урахуванням фактичного педнавантаження працівника ця сума складає 101,50 грн. (243,60 грн. : 72 год х 30 год). Різниця між сумою підвищення окладу, доплат, надбавок і належною індексацією з урахуванням педнавантаження 30 год становить 177,88 грн. (279,38 – 101,50). В грудні 2015 року, щоб перекрити належну індексацію, знадобиться встановити згідно з наказом керівника виробничу премію в розмірі178 грн. Такий підхід дозволяє «обнулити» грудневу індексацію в цій ситуації. Приклад 2. З 1 грудня 2015 року оклад держслужбовця збільшили з 1378 до 1723 грн. Згідно з наказом керівника в установі щомісяця виплачується премія в розмірі 60 % окладу. У грудні 2015 року працівник має право тільки на фіксовану індексацію в розмірі 744 грн. (базовим місяцем був вересень 2013 року). Складові зарплати До підвищення, грн. Після підвищення, грн. Посадовий оклад 1378 1723 Доплата за ранг 70 70 Надбавка за вислугу років (20 %) 289,60 ((1378 + 70) х 20 %) 358,60 ((1723 +70) х 20 %) Щомісячна премія 826,80 (1378 х 60 %) 1033,80 (1723 х 60 %) Усього 2564,40 3185,40 Сума зарплатного підвищення у грудні 2015 року за рахунок підвищення окладу, доплат, надбавки та премії становить 621 грн. (3185,40 – 2564,40). У цій ситуації, щоб перекрити належну індексацію грудня-2015 (не вистачає 123 грн. = 744 – 621). Наказом керівника працівнику слід встановити надбавку за високі досягнення у праці в розмірі 30 %. Тоді розмір зарплатного підвищення за рахунок такої надбавки становитиме 124,20 грн. (2151,60 х 30 % – – 1737,60 х 30 %). Хоча є версія, що надбавку можна встановити у готовій сумі 124 грн. (знову ж таки, за усними роз’ясненнями фахівців Мінсоцполітики). Який варіант буде офіційною позицією — на сьогодні залишається загадкою. Чекатимемо офіційних роз’яснень профільного відомства. Нормативні документи Постанова № 34 — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 06.02.2008 р. № 34. Постанова № 268 — постанова КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268. Постанова № 482 — постанова КМУ «Деякі питання оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів, що фінансуються з бюджету» від 20.05.2009 р. № 482. Постанова № 865 — постанова КМУ «Про деякі питання удосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31.05.2000 р. № 865. Постанова № 1013 — постанова КМУ «Про впорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації і внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013. Постанова № 1298 — постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298. Наказ № 77 — наказ Мінпраці «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 02.10.96 р. № 77. Умови № 308/519 — Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджені спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519. Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.

Автор: Трохименко Людмила,
заступник головного редактора газети «Оплата праці»
buhgalter.com.ua

Загрузка...

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ