Чому меру не варто «надувати щоки» і «хамити» депутатам…

2
413
Фото: molbuk.com
Загрузка...

Про систему стримувань і противаг у місцевому самоврядуванні міста цікаво висловився досвідчений правознавець, заслужений юрист України, фахівець з виборчого законодавства та місцевого самоврядування Борис Руснак.

«У зв’язку з тим, що в Україні почастішали випадки дострокового припинення повноважень сільських, селищних та міських голів, вирішив нагадати систему стримувань і противаг у стосунках між міським головою та міською радою, передбачену чинним Законом “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Отже, 1. Міська рада має право:

а) простою більшістю голосів депутатів відкритим поіменним голосуванням висловити недовіру міському голові (п. 10 ч. 1 ст. 26 Закону);

б) двома третинами голосів депутатів таємним голосуванням достроково припинити повноваження міського голови (п. 16 ч. 1 ст. 26 Закону);

в) за наявності рішень суду про визнання розпоряджень чи дій міського голови незаконними може порушити перед Верховною Радою України питання про призначення позачергових виборів міського голови (ч. 9 ст. 79 Закону);

г) за поданням територіальної виборчої комісії прийняти рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою міського голови, який був обраний шляхом самовисування (ч. 8 ст. 79 Закону);

д) призначити міський референдум щодо дострокового припинення повноважень міського голови як за власною ініціативою, так і на вимогу не менш як однієї десятої частини громадян, що проживають на відповідній території і мають право голосу (ч. 4 ст. 79 Закону).

2. Міський голова має право:

а) за наявності підстав, передбачених пунктами 1, 2 частини першої статті 78 Закону, а саме:
1) якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, цього та інших законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;
2) якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання, рішення суду про визнання актів ради незаконними, порушувати перед Верховною Радою України питання про призначення позачергових виборів міської ради.

Тут важливо зазначити, що до внесення змін до Конституції України та прийняття нового Закону України «Про прокуратуру», «компетентним органом», який мав право внести протест міській раді на її незаконне рішення та висловити вимогу про приведення його у відповідність із законом, був відповідний орган прокуратури. Він це робив у порядку нагляду за законністю у діяльності органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб. Зараз цю функцію з прокуратури зняли, але на інший орган державної влади не поклали. Тому сьогодні немає «компетентного органу», який би мав право вимагати від міської ради приведення у відповідність до закону її рішень. Отже, норма, реалізована у п. 1 ч. 1 ст 78 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» є «мертвою», її застосувати неможливо. Хоча окремі міські голови, у тому числі Чернівецький міський голова Олексій Каспрук, це роблять.

б) порушувати перед міською радою питання про призначення міського референдуму про дострокове припинення повноважень міської ради (ч. 3 ст. 78 Закону).
З огляду на викладене, на місці деяких міських голів я би щоки не надував, не хамив би депутатам і не зловживав би їх терпінням, бо сили явно не рівні», – написав на своїй сторінці у Facebook Борис Руснак.

***


***

Загрузка...

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ