Як робити з дитиною уроки і залишатись адекватними

0
123
Фото: poltava.to
Загрузка...

На цю актуальну тему просто, доступно і «приземлено» розмірковує і дає поради психолог Катерина Кердей.

☝🏻Уроки, уроки й ще раз уроки🤪 – це один з руйнівних методів ваших з дитиною стосунків.😪 Чи не так???😞

Коли ваша дитина пішла в перший клас, школу… Домашнє завдання ніхто не відміняв, і так старанно матусі сидять годинами над своїм школярем і стараються «донести» правильне написання букви, речення, тексту чи розв‘язок задачі. 😩

Що необхідно зрозуміти батькам, щоби:
зберегти свій емоційний стан здоровим
зберегти емоційний здоровий стан дитини
зберегти гармонійні стосунки з дитиною
не відбити бажання в дитини навчатися
заохочувати дитину до навчання. 🤗

Дуже важливим є час, коли необхідно робити з дитиною уроки. Якщо після навчання в школі, чи тренування🤽‍♂️⛹️‍♂️🤼‍♂️🤸‍♀️ дитина почувається стомленою, дайте їй трішечки часу відпочити, з‘їсти смачних фруктів, чи навіть побути наодинці зі своїми захопленнями.🤗

❗️Коли справа переходить до домашнього завдання, варто зберігати спокій і чітко усвідомити, що ні вам, ні вашому школяреві від тиску і крику краще не буде. 🕸 Все, що чує дитина в той момент, коли ви кричите, – це тільки ваш гучний рівень крику, навіть слова, до речі, не сприймаються.🇦🇺🇧🇪🇧🇲🇧🇴🇦🇬
Згадайте, як тільки ви знижуєте тон і залишаєте все під його контролем, тоді і починається робота.

❗️НІ В ЯКОМУ ВИПАДКУ НЕ ЛУПЦЮЙТЕ ДІТЕЙ!!!❗️
Це можете сприймати як пораду, як наказ, як хочете, але НЕ робіть цього!!!

Кращим варіантом є допомогти розібратися дитині з її труднощами в зошиті чи книзі, допомогти чи підказати. 

Давайте дітям можливість помилятися і думати на свій розсуд, навіть якщо це неправильно, чи робочий зошит (а не чорновий)!

Підготуйте дитину до того, що всім властиво помилятися в житті, і що навіть ми, дорослі, також часто помиляємося в житті, і це нормальні речі!

❗️Хваліть дитину за її успіхи й досягнення, й за провали, і хваліть навіть за погані (на вашу думку) оцінки, говоріть їм часто про те, що ви в них вірите, і що іншим разом у них обов‘язково вийде! Адже ваша довіра і ваше розуміння набагато більше вартує, ніж що скажуть інші мами, сусіди, колеги, бабусі чи дідусі!

***

***

Загалом, у підходах до взаємодії батьків і дітей щодо виконання домашнього завдання і навчання, загалом, «вічно борються» дві позиції: максимально допомагати дітям з навчанням (у т.ч. домашніми завданнями), або залишати дітям їхні обов’язки. Якщо раціонально підходити до цього питання, то нібито очевидно, що краще, аби діти самостійно вирішували свої навчальні проблеми, адже треба привчати їх до самостійності, відповідальності і розуміння того, що важливіше самим виконати завдання, відчути і розуміти суть «розв’язаного», вивченого, ніж «для галочки» за допомогою батьків (або друзів) «все повирішувати», а реально знань буде небагато… Але реально останнім часом панує якраз інший підхід, особливо з боку мам, які стараються максимально допомагати чаду впоратися із домашніми завданнями і, взагалі роблять все можливе, аби лише оцінки були якомога вищі в школі… Напевно, оптимально було б все-таки максимально допомагати дітям, але не з безпосереднім виконанням завдань, а з усвідомленням необхідності відповідально ставитися до навчання і, зокрема, виконання домашніх завдань. В цілому тема і проблематика непроста…

І на цю ж тему…

Чи потрібно допомагати дитині робити уроки?

Щодо питання допомоги школярам у виконанні домашніх завдань батьки поділяються на дві групи: ті, що навчаються разом з дитиною з дитячого садка і до захисту дипломної роботи в університеті, і ті, що повністю абстрагуються від навчального процесу, вважаючи уроки обов’язком дітей. Допомогти дитині з домашнім завданням справа, звичайно, гарна, але чи корисна?

Яку роль відіграють батьки в навчанні, як вони впливають на розвиток, формування навчальних навичок у малюка? Наскільки активною має бути участь мам і тат у виконанні домашніх завдань? Ось що про це думають психологи.

Допомога дитині у виконанні домашніх завдань — користь і шкода

Допомога — це сприяння. Батьки ж іноді трактують поняття допомоги інакше, замінюючи сприяння дією. А між цими двома формами участі у виконанні домашнього завдання лежить прірва. З початкової школи батьки приділяють пильну увагу урокам, що задаються додому. Вони встановлюють час занять, підказують готові відповіді і керують процесом правильного перенесення завдання в зошит. Що виходить в результаті?

  1. Дитина займає пасивну позицію в навчальному процесі, стає несамостійною і звикає тільки виконувати накази.
  2. Вона не набуває пізнавальних навичок, не може сама організувати своє навчання вдома, не заглиблюється в завдання.
  3. Батьки не завжди знають, як правильно, тому дитина отримує помилкові знання.
  4. У маленького школяра не формується відповідальність за своє навчання.
  5. Зникає мотивація, бажання досліджувати, пізнавати, допитуватися.
  6. Школяр позбавляється можливості робити помилки і вчитися на них, через що розвивається комплекс відмінника, боязнь отримати погану оцінку.

За спостереженнями вчених, діти, які постійно роблять уроки з батьками, в початковій школі вчаться краще за інших учнів. Але в середніх класах картина різко змінюється. Їх успішність знижується. Це пов’язано з тим, що мами і тати гірше орієнтуються в предметах, а учень так і не навчився вчитися самостійно.

Головне завдання дорослих — навчити дітей самостійно, без сторонньої допомоги справлятися з труднощами, пов’язаними з навчанням. Для цього ще на етапі дошкільної підготовки дитину потрібно зацікавити в отриманні знань, розвивати інтелектуальний потенціал, привчати до праці і самостійності. В цьому і полягає сенс фрази «допомогти дитині у виконанні домашніх завдань».

А починається все з раннього віку. Батьки, навіть не застосовуючи спеціальних прийомів, передають малюкам досвід, знання, навчають їх корисним заняттям. Але якщо прислухатися до рекомендацій психологів і досвідчених педагогів, можна своєю участю і допомогою домогтися приголомшливих результатів в навчанні.

Головні поради для батьків

  1. Дитина багато що може зробити сама. Надайте їй таку свободу.
  2. Розум вимагає своєчасного і всебічного розвитку. Більше часу приділяйте розвиваючим іграм, запишіть малюка на розвиваючі курси для дітей, такі як центр усного рахунку або школа ментальної арифметики Соробан®.
  3. Дітей потрібно мотивувати, підтримувати в них бажання вчитися.

Як допомогти дитині робити домашнє завдання?

Коли малюк йде в школу, його життя сильно змінюється. Йому доводиться багато працювати, і проблеми з навчанням, зокрема з виконанням домашніх завдань, виникають у багатьох дітей, якщо не в початкових, тоді в середніх класах.

Перше інстинктивне бажання батьків — кинутися на допомогу, оберігати, захистити, взяти на себе більшу частину навантажень. Але! Ми вже знаємо, до чого призводить гіперопіка і як допомагати не можна.

Можна і необхідно:

  • з першого дня в школі привчати дитину САМОСТІЙНО збирати свій портфель;
  • з перших місяців вчити дітей планувати час і графік виконання домашніх завдань;
  • не контролювати, тим самим даючи зрозуміти, що ви вірите в дитину і вона може сама впоратися;
  • включатися в процес тільки тоді, коли школяр спробував сам, але не зміг і попросив про допомогу (так він сам відповідає за свої уроки, але знає, що ви підтримаєте його в будь-який момент);
  • допомогти дитині з домашнім завданням — це означає підтримати, пояснити на прикладі, але не вирішувати замість неї;
  • звужувати рамки своєї участі в процесі дорослішання дитини, придбання нею пізнавальних навичок;
  • не перевантажувати додатковими позакласними заняттями, щоб не допустити фізичних і психологічних перевантажень;
  • докласти всіх зусиль, щоб домашні заняття були емоційно приємними для школяра, а це значить без критики, докорів, вимог.

Чим може допомогти дитині з домашнім завданням школа усного рахунку Соробан®?

Японська методика швидкісного усного рахунку може допомогти дитині з виконанням домашніх завдань безпосередньо (якщо це математика) і побічно (якщо це будь-які інші предмети).

Ви, може, здивуєтеся, але тренування з рахівницею соробан найкращим чином розвивають необхідні в навчанні вольові якості: посидючість, працьовитість, вміння ставити цілі, вирішувати поставлені завдання. Такі результати досягаються шляхом систематичних (щоденних) занять протягом 2 років. За цей період у дітей формується самостійність, дисципліна, звичка працювати над собою, справлятися з труднощами.

Тим часом швидкий усний рахунок розвиває розумові здібності, стимулює створення нових нейронних зв’язків, які відповідають за швидкість мислення (сприйняття, обробку, запам’ятовування інформації). Завдяки ментальному рахунку малюки вчаться вирішувати завдання різної складності.

Викладачі школи ментальної арифметики Соробан® крім інтелектуального розвитку успішно займаються психологічною підготовкою дітей до самостійного шкільного навчання, а це — найкращий спосіб допомогти дитині у виконанні домашніх завдань.

Джерело: biglib.com.ua

***

***

Робимо уроки з дитиною: поради батькам

Вам щодня доводиться змушувати дитину робити уроки? Багато батьків скаржаться на те, що це найскладніша частина виховання школяра. Можливо, вам стає трохи незручно, коли настає час виконувати домашнє завдання, тому що ви наперед знаєте, що дитина зараз почне влаштовувати істерики, кидати підручники та грюкати дверима. Ваше бажання допомогти їй призводить до того, що ви годинами сидите з нею за підручниками, слухаючи її скарги на те, як вона ненавидить навчання. Це може тривати з року в рік і так і не принести бажаного результату.

Домашні завдання – обов’язок дитини

Перш за все, вам потрібно зрозуміти: виконання домашніх завдань – це важка робота і для вас, і для дитини. У її насиченому графіку це один із найскладніших пунктів. Допоможіть їй знайти час для того, щоб регулярно вчити уроки, як би складно для неї це не було. Пам’ятайте, що її завдання – вчитися в школі, виконувати домашні завдання, а ваше – виконувати домашню роботу й виховувати дітей з любов’ю.

Мотивуючи дитину виконувати домашні завдання, легко вплутатися в протистояння з нею. Вона може проявити нелюбов до виконання завдань, вважаючи за краще гуляти, спілкуватися з друзями або займатися ще чимось. І якщо в цей момент ви не зможете впоратися з розчаруванням або злістю з цього приводу, ви програли в цій боротьбі. Багато дітей починають маніпулювати батьками, викликаючи в них фрустрацію й думки про те, що змінити таку поведінку просто неможливо.

Правда полягає в тому, що коли дитина з дитинства не навчиться виконувати свою роботу, долаючи труднощі, в дорослому житті вона буде мати проблеми. Тому батькам важливо навчити її відповідально ставитися до своїх обов’язків. Тримайте ситуацію під контролем і поясніть їй, що вчити уроки – це частина її повсякденних обов’язків.

Щоб привчити школяра виконувати домашні завдання без конфліктів, дотримуйтеся наступних рекомендацій.

Порада № 1. Зберігайте спокій

Не втрачайте самовладання, не кричіть на дитину, якщо вона не відразу правильно вирішує завдання або відповідає на питання. Не критикуйте її за неправильні відповіді й не піддавайтеся спокусі зробити завдання за неї. У будь-якій ситуації зберігайте спокій. Якщо ви будете критикувати дитину або кричати на неї, це загострить атмосферу й тільки ускладнить їй завдання.

Порада № 2. Поясніть дитині свої очікування та її відповідальність

Дайте зрозуміти, що вона повинна робити уроки вчасно й докладати до цього максимум зусиль. Визначте час, коли вона повинна робити уроки. Враховуйте індивідуальні особливості дитини. Комусь легко даються іноземні мови, але з математикою виникають труднощі, комусь навпаки. Одні діти більш посидючі і для них важливо, щоб під час виконання завдань їх ніхто не відволікав; іншим необхідно робити перерви й розбивати великі завдання на кілька дрібних. Деякі діти самостійні й можуть виконувати завдання без сторонньої допомоги, але більшості потрібний контроль і допомога з боку батьків відповідно до віку. Якщо у вас кілька дітей, ваше завдання ускладнюється, адже вам потрібно враховувати особливості кожного з них.

Порада № 3. Регулярно спілкуйтеся з вчителями ваших дітей

Підтримуйте зв’язок із вчителями протягом усього навчального року, починаючи з вересня. Це допоможе вам знати все про успішність дітей у школі та буде особливо корисним у випадках, якщо в дитини виникають будь-які труднощі.

Порада № 4. Визначте для себе оптимальну роль у взаємодії з дитиною

Деяких дітей потрібно постійно мотивувати до навчання, деяким – давати чіткі настанови та інструкції, а інших треба просто час від часу контролювати. Постарайтеся вибрати для себе таку роль у цьому процесі, яка буде максимально враховувати потреби дитини. Пам’ятайте, що, зрештою, саме вчитель визначає, добре чи погано дитина впоралась із завданням. Ви не несете відповідальності за результат, ваша задача – створити умови для дитини й допомагати їй за потреби. Ви можете висловлювати свої припущення, але за виконання домашніх завдань відповідальність несе дитина.

Порада № 5. Діти повинні вчити уроки одночасно

Якщо у вас кілька дітей, які ходять до школи, організуйте їх розпорядок таким чином, щоб вони вчили уроки одночасно. Якщо хтось упорається зі своїми завданнями раніше, він повинен поводитися тихо, щоб не заважати брату чи сестрі.

Порада № 6. Визначте час і місце для виконання домашніх завдань

Постарайтеся дотримуватися встановленого часу день у день. Якщо дитина активна, робіть перерви в роботі. Наприклад, дитина може 15 хвилин виконувати завдання, а потім зробити перерву на 5 хвилин. Під час таких перерв ви можете запропонувати їй перекусити, щоб відновити свої сили. Подбайте про спокійну атмосферу в будинку в цей час: вимкніть телевізор або хоча б зменшіть його гучність.

Переконайтеся, що в дитини є достатньо простору для того, щоб учити уроки. При цьому також потрібно враховувати індивідуальні потреби: для одних дітей для цього знадобиться великий кухонний стіл, щоб можна було розкласти всі книги й зошити, а для інших – маленький тихий куточок у дитячій кімнаті.

Порада № 7. Привчайте дитину до розпорядку з раннього віку

Навіть якщо дитина ще маленька і лише вчиться читати, регулярно виділяйте для цього час. Це допомагає їй звикнути до розпорядку, адже з часом завдань стане все більше і вони будуть складніші.

Порада № 8. Допомагайте дитині на складних етапах роботи

Іноді дитина не може виконати домашнє завдання через те, що на певному етапі в неї виникають труднощі. І тут потрібна ваша допомога. Наприклад, їй необхідно розв’язати ряд однотипних завдань, але вона не розуміє, з чого почати. Розберіть разом з нею 1-2 завдання – й решту вона зможе розв’язати самостійно. Якщо вона не може вибрати тему для твору, ви можете провести разом з нею невеликий мозковий штурм, щоб знайти потрібну ідею. Запам’ятайте: ви не повинні виконувати завдання за дитину, досить лише трішки її підштовхнути до правильного рішення.

Порада № 9. Вирішіть з чоловіком, хто з вас буде допомагати дитині з уроками

Для цього визначте, у кого з вас краще виходить пояснювати що-небудь. Це допоможе заощадити час на виконання домашніх завдань. Якщо ж ви виховуєте дитину самі, можна час від часу просити про допомогу когось із друзів або родичів.

Порада № 10. Проявіть співчуття й підтримку

Якщо навчання дається дитині важко, підтримайте її, проявіть співчуття. Іноді дітям задають досить складні завдання, і у вашої дитини можуть виникати проблеми з їх виконанням. Запитайте у вчителя, чи всім дітям у класі важко даються такі завдання, чи тільки вашій дитині. Якщо подібні проблеми спостерігаються в неї в класі, вчитель може провести тестування, щоб визначити причину цього. Хоча батькам і неприємно чути про те, що їхня дитина має проблеми з навчанням, діючи спільно з учителем, можна виправити ситуацію.

Порада № 11. Використовуйте позитивне підкріплення

Дітей необхідно мотивувати добре вчитися, виконувати домашні завдання й отримувати високі оцінки. Більшість дітей отримують задоволення від високих оцінок і досягнень у навчанні. Але якщо цього не відбувається, можна використовувати додаткові стимули. Не рекомендується заохочувати дитину грішми. Замість цього можна купити їй те, що вона давно хотіла, зводити її в кіно тощо. Ці речі стануть для дитини більш значущими, ніж грошове заохочення. Крім того, це зміцнить атмосферу любові й підтримки у вашій родині.

Швидше за все, ваша дитина ніколи не полюбить робити домашні завдання або це заняття буде даватися їй з труднощами. У всіх дітей різні здібності, і якщо ваша дитина не досягне успіху в науці, вона може стати художником, будівельником або технічним працівником. Нам би всім хотілося, щоб наші діти самостійно вчили уроки, але, швидше за все, цього не станеться. Тому нам потрібно допомагати їм, підтримувати та вчити відповідально ставитися до навчання.

Джерело: childdevelop.com.ua

***

Загрузка...

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ