Фищук розпускає міську раду: невігластво «фронтовиків» зашкалює

1
573
Загрузка...

Бідна Чернівецька міська рада – усі її розпускають, починаючи від Кобевка, закінчуючи Фищуком.
Не встиг прокоментувати невігластво Олексія Каспрука, як ту ж маячню завів голова ОДА Олександр Фищук. Їм що, пороблено?

Цитати від О.Фищука:
“Те, що сьогодні відбувається у Чернівецькій міськраді, де немає порозуміння між політичними силами, де нема порозуміння між міським головою, воно все не приносить добро. Ми їздимо по проспекту і бачимо, який стан цієї вулиці, яка є однією з центральних у Чернівцях. Мер просив підтримати його пропозицію щодо виділення певної суми коштів на ремонт цієї дороги. Депутати відмовили. Зараз постало питання щодо відновлення рухомого транспорту. Є один з варіантів, на який пішли практично всі обласні центри – за рахунок заключення угоди з ЄБРР, яка передбачає виділення кредиту Чернівцям у розмірі 8 млн євро. Я так розумію, що в міській раді наразі немає порозуміння між гілками влади, в результаті чого громадяни, які проживають у Чернівцях, проживають не зовсім у тих умовах, в яких би мали жити. Немає нормальних доріг. Сьогодні все водопостачання і водовідведення треба змінювати. Потрібно залучати кошти для того, щоб не текла вода вулицями. Є один із способів, і він дуже простий – піти на перевибори. Всім. І я цю пропозицію буду підтримувати”, – зазначив голова ОДА.

На уточнююче запитання, чи підпише голова ОДА подання до парламенту щодо розпуску міської ради, Фищук відповів: “Так, я підпишу”.
“Я сьогодні дав доручення своїм окремим підрозділам. Буде підписано розпорядження. Підуть, перевірять делеговані повноваження, вивчатимуть ситуацію. Але ситуація конфліктна, і її треба розв’язувати”, – заявив О. Фищук.

Прочитавши оці опуси, роблю висновок – на городі бузина, а в Києві дядько.
Але оскільки законодавства не знає не лише той, хто дає відповіді на питання, але й ті, хто ці запитання ставлять, мушу прокоментувати і роз’яснити людям що й до чого.
Отже, почнемо з головного: чи має повноваження голова ОДА щодо розпуску міської ради? Ні. А що має? Має право у випадках, передбачених законом (про це нижче), порушувати перед Верховною Радою України питання про призначення позачергових виборів міської ради, а не про її розпуск. Це дві великі різниці, як кажуть в Одесі.

Хочу ще раз роз’яснити усім, що повноваження міської ради можуть бути достроково припинені лише за рішення міського референдуму (див. частину 2 статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). Але, оскільки наразі закону про місцеві референдуми немає, то і застосувати цю норму закону неможливо. Крапка!

Тепер щодо призначення позачергових (а не дострокових, як сказав О.Фищук) виборів міської ради. Це право належить Верховній Раді України, Але вона не припиняє достроково повноваження міської ради, а, призначаючи позачергові вибори, дає можливість територіальній громаді міста визначитись: чи обрати зовсім інших людей депутатами, чи знову тих самих, чи частково тих самих, а частково нових. Тобто лише територіальна громада наділена правом дострокового припинення повноважень міської ради і обрання іншої.

Тепер розберемося з підставами дострокового припинення повноважень міської ради, тобто, за що можна достроково припинити повноваження.

Підстави і порядок дострокового припинення повноважень ради встановлений статтею 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Цитую:
«Повноваження міської ради можуть бути достроково припинені у випадках:
1) якщо рада прийняла рішення з порушенням Конституції України, законів, прав і свобод громадян, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом;
2) якщо сесії ради не проводяться без поважних причин у строки, встановлені цим Законом, або рада не вирішує питань, віднесених до її відання».

Я спеціально виділив жирним шрифтом положення про «компетентні органи». Коли приймався цей закон, такими компетентними органами були органи прокуратури, саме вони здійснювали нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів органами місцевого самоврядування. І, якщо ради приймали рішення з порушенням Конституції, законів, прав і свобод громадян, то прокурор вносив протест на таке рішення та вимагав або скасувати таке рішення, або привести його у відповідність до закону, якщо незаконними були лише окремі пункти рішення.

Внесеними у цьому році змінами до Конституції України в частині правосуддя і прийнятим новим Законом України «Про прокуратуру» ці повноваження у прокуратури забрали, але ні на кого їх не поклали. Отже, наразі немає компетентних органів, які б мали право вимагати у місцевих рад приведення їх незаконних рішень у відповідність із законом.

На мій погляд, нічого із того, у чому звинуватив пан Фищук міську раду, не можна кваліфікувати як зазначені вище підстави для достроковго припинення повноважень міської ради. Дороги, тролейбуси, водопостачання і водовідведення – це все самоврядні повноваження органів місцевого самоврядування, до яких жодного відношення не має голова ОДА.

Але голова ОДА ще полякав тим, що він дав доручення підготувати розпорядження про перевірку виконання делегованих повноважень і ось тоді… А що, власне тоді? Біда, що Олександр Григорович не знає, що делеговані повноваження виконують виконавчі органи міської ради, а не міська рада. А виконавчі органи – це виконком на чолі з Олексієм Каспруком, департаменти, управління і відділи, які підпорядковані міському голові та виконкому ради. Тобто, оцінку прийдеться давати своєму однопартійцю О.Каспруку, а не депутатам. Оцінку депутатам можуть давати лише виборці, а не голова ОДА, як би цього не хотілося О.Фищуку чи Бурбаку разом з Федоруком.

І насамкінець, нагадаю голові ОДА О.Фищуку норму закону, яка дає йому право порушувати перед парламеннтом питання про призначення позачергових виборів міської ради. Це частина 4 статті 78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Цитую:
«За наявності підстав, передбачених пунктами 1, 3 частини першої цієї статті, рішення суду про визнання актів ради незаконними, висновків відповідного комітету Верховної Ради Верховна Рада України може призначити позачергові вибори міської ради. Питання про призначення Верховною Радою України позачергових виборів міської ради може порушуватись перед Верховною Радою України міським головою, головою обласної державної адміністрації.»

Отже, голова ОДА має мати рішення суду, прийняте за позовом «компетентного органу», якого наразі немає.
Звичайно, ця інформація для законослухняних громадян. Але у нас є політики і чиновники, які визнають закон лише стосовно своїх ворогів чи опонентів, самі ж, на жаль, діють «по понятіям».

Борис Руснакексперт з місцевого самоврядування, 
заслужений юрист України

***

Загрузка...

1 коментар

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ